„Haman în fața Esterei”, „Venus și Amor”, „Logodna Fecioarei”, „Madona cu Pruncul” și„Portretul Giovannei Spinola Pavese” sunt tablourile clasice pe care Ileana Ploscaru Panait le-a propus telespectatorilor TVR Cultural în prima săptămână din iulie, la „Pastila de artă”.
Un text de Ileana Ploscaru Panait, realizatoarea emisiunii „Biografii necesare”
„Haman în fața Esterei” - Rembrandt Harmensz. van Rijn (Leiden, 1606 – Amsterdam, 1669)
- Luni, 1 iulie 2024, orele 11:55 şi 1:55
- Şcoala flamandă
- Ulei pe pânză / 236 x 186 cm.
- Operă prezentată de Cătălin Ștefănescu, realizatorul emisiunii „Garantat 100%”
- Provenienţă: Colecţia Regelui Carol I
- Tablou din Galeria de Artă Europeană - Muzeul Naţional de Artă al României
Monumentala lucrare a lui Rembrandt este inegalabilă prin subtilitățile cromatice, clarobscurul puternic, forța de expresie dramatică, tensiunea compoziției. Influența lui Rembrandt este ușor sesizabilă în lucrările unor artiști care au activat în atelierul lui.
„Haman implorând iertare Esterei”, o lucrare care a stârnit deseori controverse, este una dintre capodoperele colecției de pictură europeană a Muzeului Național de Artă al României.
****
„Venus şi Amor” - Agnolo di Cosimo (zis „Bronzino”; Monticelli di Firenze, 1503 – Firenze, 1572)
- Marţi, 2 iulie 2024, ora 11:55
- Sâmbătă, 6 iulie 2024, orele 18:55 şi 1:25
- Operă prezentată de Andra Gavril, jurnalistă TVR
- Şcoala italiană
- Ulei pe lemn / 55 x 83 cm.
- Provenienţă: Colecţia Regelui Carol I
- Tablou din Galeria de Artă Europeană - Muzeul Naţional de Artă al României
După istoria scrisă de Vasari, Agnolo din Cosimo, cunoscut mai degrabă sub numele de Bronzino, s-a născut și a murit la Florența. Tabloul de la București este atribuit lui Bronzino și este considerat că una dintre numeroasele copii și versiuni realizate după o pictură a lui Jacopo Pontormo,care, la rândul ei, fusese executată după un desen de Michelangelo, datând din anii 1532 – 1533. Compoziția este construită în totalitate pe ideea de dublu: masculin – feminin, tânăr – bătrân, dragostea carnală vs. dragostea platonică.
****
„Logodna Fecioarei” - El Greco (Domenikos Theotokopoulos; Candia, Creta, 1541 – Toledo / Spania, 1614)
- Miercuri, 3 iulie 2024, orele 11:55 şi 23:50
- Operă prezentată de moderatorul TVR Gabriel Giurgiu
- Şcoala spaniolă
- Ulei pe pânză / 110 x 83 cm.
- Provenienţă: Colecţia Regelui Carol I
- Tablou din Galeria de Artă Europeană - Muzeul Naţional de Artă al României
Lucrarea aparține perioadei de maturitate a lui El Greco și este unică în creația pictorului, prin subiectul abordat. Lucrările lui El Greco îmbină fericit manierismul târziu, hieratismul prețios și aulic din iconografia bizantină și dinamica demonstrativă a patosului religios spaniol. Lucrarea a fost privită ca un mesaj simbolic la reacția Bisericii Catolice împotriva Reformei.
****
„Madona cu Pruncul” - Boccaccio Boccaccino (Ferrara, cca. 1467 – Cremona, 1524-25)
- Joi, 4 iulie 2024, orele 11:55 şi 23:55
- Operă prezentată de Adriana Titieni
- Şcoala italiană
- Ulei pe lemn / 49 x 35,8 cm
- Provenienţă: Colecţia Familiei Regale
- Tablou din Galeria de Artă Europeană - Muzeul Naţional de Artă al României
Prețioasa lucrare „Madona cu Pruncul” a aparținut Reginei Maria. Tabloul este pictat de Boccaccio Boccaccino, considerat cel mai de seamă reprezentant al școlii cremoneze, de la sfârșitul secolului al XV-lea. Pictura reia un model venețian de reprezentare a „Madonei cu Pruncul” în picioare, profilat pe o draperie în spatele căreia este pictat un peisaj sumar. Lucrarea este realizată în jurul anilor 1516 – 1518.
****
„Portretul Giovannei Spinola Pavese” - Pieter Paul Rubens (Siegen, 1577- Antwerpen, 1640)
- Vineri, 5 iulie 2024, ora 11:55
- Duminică, 7 iulie 2024, orele 18:55 şi 1:25
- Operă prezentată de Monica Ghiurco
- Şcoala flamandă
- Ulei pe pânză / 247 x 147 cm.
- Provenienţă: Colecţia Regelui Carol I
- Tablou din Galeria de Artă Europeană - Muzeul Naţional de Artă al României
Pasiunea pentru realism și concretețe, „îmbrăcată” în stilistică barocă, își găsește în Rubens exemplul cel mai pregnant, personalitatea sa dominând pictura flamandă a epocii. Portretul nobilei doamne, realizat la Genova, denotă o mare sensibilitate a pictorului pentru prețiozitatea cromatică și minuțiozitatea detaliilor specifice Școlii Venețiene.