”Isus şi păcătoşii pocăiţi’’ de Anton van Dyck , ’’Interior de bucătărie’’ de David Ryckaert III ’, ”Portretul lui Marcantonio Barbaro’’ de Tintoretto , ’’Îngerii anunţând naşterea lui Iisus’’ de Leandro Bassano ’, ”Concertul’’ de Abraham van der Schoor - sunt lucrările din Galeria de Artă Europeană a Muzeului Naţional de Artă al României pe care le puteți contempla la ”Pastila de artă”, între 12 și 18 august, pe TVR Cultural.
Luni, 12 august 2024, ora 11:55
’’Iisus şi păcătoşii pocăiţi’’ de Anton van Dyck (Antwerp, 1599 – Londra, 1641)
Şcoala flamandă
ulei pe pânză / 128 x 170,3 cm.
Tablou din Galeria de Artă Europeană - Muzeul Naţional de Artă al României
După Tizian, Anton Van Dyck este considerat cel mai mare portretist din Europa. ’’Iisus şi păcătoşii pocăiţi’’ este o compoziţie cu personajele reprezentate în mărime naturală aşezate în prim plan, ce indică şi influenţa unui alt mare pictor, Rubens. Executată probabil în jurul anilor 1618 – 1619, lucrarea demonstrează această influenţă şi prin redarea fizionomiilor personajelor dar, mai ales, prin cromatica şi tehnica picturală. Dar, încă de atunci se puteau observa câteva trăsături ce vor deveni specifice lui Van Dyck, deosebindu-l, foarte curând, de mai vârstnicul său maestru: o mai accentuată rigoare în tratarea personajelor, mai puţin zbucium sau contorsionare şi mai multă înţelegere pentru universul lor psihologic.
Marţi, 13 august 2024, orele 11:55, 23:40 şi sâmbătă, 17 august 2024, ora 18:53
’’Interior de bucătărie’’ de David Ryckaert III (Anvers, 1612 – 1661)
Şcoala flamandă
ulei pe pânză / 85 x 114,5 cm
Provenienţă: Colecţia Cezar Bolliac – Bucureşti a II-a jumătate a secolului al XIX–lea / Pinacoteca Statului, Bucureşti, 1871 / Muzeul de Artă al României, 1947
Tablou din Galeria de Artă Europeană - Muzeul Naţional de Artă al României
David Rijckaert III, consemnat uneori şi sub numele de David Rijckaert cel Tânăr, s-a născut într-o familie de artişti flamanzi cu o îndelungată tradiţie. El a rămas cunoscut în istoria artelor pentru scenele de gen caracterizate prin naturaleţe şi umor, ce înfăţişează viaţa de la ţară sau pe cea a hanurilor pline de muşterii. Tablourile ce poartă semnătura sa, se disting printr-o cromatică vie, expresivă şi prin minuţiozitatea redării celor mai mici detalii ale obiectelor din naturile statice. Fără discuţie că în această serie se încadrează şi ‘’Interior de bucătărie’’, aflat în patrimoniul Galeriei de Artă Europeană a Muzeului Naţional de Artă al României.
Miercuri, 14 august 2024, orele 11:55, 23:25 şi sâmbătă, 17 august 2024, ora 1:24
’’Portretul lui Marcantonio Barbaro’’ de Tintoretto (Jacopo Robusti) (Veneţia, 1518 – 1594)
Şcoala italiană
ulei pe pânză / 154 x 114 cm.
Provenienţă: Colecţia Regelui Carol I
Tablou din Galeria de Artă Europeană - Muzeul Naţional de Artă al României
Pe lângă numeroasele picturi cu caracter religios, Tintoretto a abordat cu acelaşi interes şi scenele mitologice sau portretele notabilităţilor epocii. Expresia sceptică şi obosită, oarecum melancolică şi nostalgică, în acelaşi timp, mândră şi hotărâtă conform rangului său, care impune prin forţă spirituală şi o trăire interioară intensă dar reţinută, toate, constituie atuurile atribuirii portretului lui Marcantonio Barbaro, pictorului veneţian Tintoretto.
Joi, 15 august 2024, orele 11:55, 23:25 şi duminică, 18 august 2024, ora 18:54
’’Îngerii anunţând naşterea lui Iisus’’ de Leandro Bassano (Bassano, 1557 – 1622)
Şcoala italiană
ulei pe lemn / 71,6 x 52,1 cm.
Tablou din Galeria de Artă Europeană - Muzeul Naţional de Artă al României
Leandro Bassano cunoscut şi sub numele de Leandro da Ponte, este un pictor ce se revendică din stilul manierist şi face parte dintr-o numeroasă familie de artişti. Miraculosul eveniment relatat în Evanghelia lui Luca este pictat în maniera caracteristică familiei Bassano. Scena biblică este completată savant cu o serie de detalii anecdotice, ceea ce aproape o transformă într-o scenă de gen la fel de reprezentativă pentru pictura epocii.
Vineri, 16 august 2024, ora 11:55 şi duminică, 18 august 2024, ora 1:24
’’Concertul’’ de Abraham van der Schoor (activ la Amsterdam către 1650)
Şcoala flamandă
ulei pe pânză / 155 x 168 cm.
Provenienţă: Colecţia Regelui Carol I
Tablou din Galeria de Artă Europeană - Muzeul Naţional de Artă al României
Istoria vieţii lui Abraham van der Schoor este foarte puţin cunoscută. De aceea nu s-au găsit nici consemnări certe despre data de naştere sau a morţii sale. Ceea ce se ştie însă cu certitudine în urma cercetărilor istoricilor de artă este că a lucrat câţiva ani în Olanda, la Amsterdam în jurul anilor 1643 - 1650. Adept declarat al şcolii de pictură de la Ütrecht şi a picturii maestrului clar-obscurului italian, Caravaggio, Abraham van der Schoor a abordat în creaţia sa scenele de gen cu motive muzicale, portrete şi naturi statice, în care excelau pictorii olandezi şi flamanzi ai epocii.
Un articol de Ileana Ploscaru Panait