Lucrările aflate în Galeria de Artă Europeană a MNAR, pe care le puteți admira între 20 și 23 august la TVR Cultural: ’’Apolo şi Dafne’’ de Frans Wouters, ’’Adoraţia magilor’’(sec XV), ’’Fecioara cu Pruncul înconjurată de sfinţi şi donatori’’, de Giorgio Schiavone, ’’Doi arabi cu cal alb’’, atribuit lui Antoine – Jean Gros.
Marţi, 20 august 2024, orele 11:55, 6:15 şi sâmbătă, 24 august 2024, orele 18:55 şi 1:25
’’Apolo şi Dafne’’ de Frans Wouters (Lier, 1612 – Anvers, 1659)
Şcoala flamandă - ulei pe lemn / 69 x 104 cm.
Wouters este un pictor al barocului flamand care s-a făcut remarcat prin lucrările sale reprezentând scene religioase, subiecte mitologice şi alegorice. Pictura sa, ca şi alte lucrări inspirate din mitologie are un aspect decorativ, datorat în mare parte descriptivismului minuţios al fundalului vegetal, care aminteşte în mare măsură de tapiseriile epocii din Ţările de Jos. În acest tablou, cele două personaje sunt prezentate într-o mişcare amplă, într-un adevărat vârtej de valuri drapate, ceea ce sugerează, prin cromatică şi tratarea anatomiei, de stilistica operei ilustrului Van Dyck.
***
Miercuri, 21 august 2024, ora 11:55
’’Adoraţia magilor’’, aparţine Şcolii din Tirolului de Sud (Brixen), datată în a doua jumătate a secolului al XV-lea
Şcoala germană - tempera pe lemn / 99,5 x 81 cm.
Creaţiile artistilor germani şi austrieci din secolele XV – XVI se raportează într-un mod particular la evoluţia artei europene din acea perioadă. Remanenţa formulelor compoziţionale medievale conferă lucrărilor ce aparţin acestei şcoli de pictură şi arealului geografic germanic, un aspect uşor recognoscibil. Rezolvările plastice, caracteristice stilului gotic, mai ales schematismul compoziţiei şi o anume naivitate a redării, se fac remarcate şi în panoul reprezentând ’’Adoraţia magilor’’, ce este expus la Galeria de Artă Europeană. El este atribuit unui artist anonim de la mijlocul secolului al XV-lea ce aparţine ca stil aşa numitei Şcoli a a Tirolului de Sud (Brixen).
***
Joi, 22 august 2024, ora 11:55
’’Fecioara cu Pruncul înconjurată de sfinţi şi donatori’’ de Giorgio Schiavone (Juraj Chiulinovič) (Scardona, 1434/1437 – Sebenico, 1504)
Şcoala italiană - tempera pe lemn / 26,4 x 22,1 cm.
Pictorul renascentist de origine croată, Juraj Chiulinovič rămas în istoria artelor sub numele de Giorgio Schiavone (tradus ’’Slavul’’) a lucrat mult timp în nordul Italiei şi în Dalmaţia. El a ucenicit la Padova, în atelierul lui Francesco Squarcione. Madonele pe care le pictează sunt influenţate atât de iconografia lui Filippo Lippi, cât şi de cea a profesorului său, de la care a păstrat maniera foarte elaborată şi o atmosferă stranie. Pe acelaşi panou, mai mulţi sfinţi ţin companie Fecioarei cu Pruncul aşezate pe tron. Subiectul este cunoscut sub numele de ’’Sacra conversazione’’ şi este foarte răspândit în reprezentările subiectului din secolul al XV-lea. Panoul, de mici dimensiuni, reprezintă un moment important în evoluţia artei. El face trecerea de la decorativismul simetric, de tip bizantin, la repertoriul renascentist.
***
Vineri, 23 august 2024, orele 11:55, 23:55
’’Doi arabi cu cal alb’’ atribuit lui Antoine – Jean Gros (Paris, 1771 – Mendon, 1835)
Şcoala franceză - ulei pe pânză caşerată pe lemn / 80,9 x 64,7 cm.
Antoine-Jean Gros a pictat scene reprezentând victorii militare şi o lungă serie de portrete, dintre care, printre cele mai cunoscute, sunt cele care îi portretizează pe Napoleon şi pe Ludovic al XVIII-lea. În plină epocă romantică, lucrările lui Gros cuprind toate ingredientele acestei tentinţe artistice: de la alegerea subiectului, la contrastele violente de umbră şi lumină, de culoare caldă şi rece, până la pensulaţia liberă şi fugară. Tabloul ’’Doi arabi cu cal alb’’ de la Galeria de Artă Europeană este de mici dimensiuni ceea ce poate duce cu gândul că este o etapă premergătoare unei compoziţii mult mai mari, un exerciţiu intermediar în care artistul exersează problematica plastică ce îl interesa. Oricum, şi acest tablou, chiar dacă are aspectul de eboşă de studiu demonstrează calităţile lui Antoine – Jean Gros considerat precursorul a două nume mari ale artei franceze, Gericault şi Delacroix.
Un articol de Ileana PLoscaru Panait