Calea ferată Anina – Oraviţa este una dintre cele mai impresionante realizări inginerești ale secolului XIX în România. Sâmbătă, 26 octombrie, aflaţi povestea acestei construcţii într-o nouă ediţie Vest Exclusiv.
De-a lungul existenţei sale, calea ferată a funcţionat fără întrerupere, contribuind din plin la dezvoltarea economică şi socială a zonei şi devenind unul dintre simbolurile Munţilor Aninei, a judeţului Caraş-Severin şi a întregului Banat.
Timp de jumătate de oră, reportajul vă poartă printr –un peisaj de vis, cu un tren care a făcut istorie şi care incearcă să nu rămână doar istorie. Veţi fi insoţiţi de poveştile veteranilor din CFR, cei care şi–au dedicat viaţa drumului de fier. Ei privesc cu nostalgie în trecut şi cu neîncredere în viitor. Reprezentanţii SNCFR şi oficialii prezenţi la sărbatoare au susţinut că nu va fi ultima aniversare a căii ferate, realitatea economică îi contrazice însă.
În urmă cu 150 de ani, în inima Munţilor Aninei se punea în funcţiune prima cale ferată montană de pe teritoriul actual al României. Monumentala realizare tehnică şi inginerească, supranumită „Semmeringul Bănăţean” asigura transportul cărbunelui, a produselor prelucrate industrial şi a călătorilor între localităţile Anina şi Oraviţa, puternice centre economice în acea perioadă.
Datele tehnice care descriu acest obiectiv monument istoric sunt neobişnuite chiar şi pentru zilele noastre, cu atât mai mult pentru jumătatea secolului XIX, când această realizare era de-a dreptul impresionantă.
A fost necesară construirea a 14 tuneluri cu lungimea totală de 2084 m, precum şi a unui număr de 10 viaducte cu lungimea totală de 843 m. Pe cei 34 km, cât măsoară lungimea totală a traseului între localităţile Oraviţa şi Anina, calea ferată urcă o diferență de nivel de 340 m.
Realizator: Cosmin Jitariuc, Imaginea: Olimpiu Vuia, Montajul: Cristian Ştefănescu
De-a lungul existenţei sale calea ferată a funcţionat fără întrerupere, contribuind din plin la dezvoltarea economică şi socială a zonei şi devenind unul dintre simbolurile Munţilor Aninei, a judeţului Caraş-Severin şi a întregului Banat. A fost martorul perioadelor de avânt sau de decădere a acestor locuri.
Aniversarea a reuşit să adune împreună oficialităţi locale din cele două oraşe, Anina şi Oraviţa, mai marii judeţului Caraş Severin, senatori şi deputaţi. Pe lângă ei, oameni din regiune şi turişti veniţi să susţină trenul care a făcut istorie. Fanfarele au cântat, iar oamenii s –au urcat în vagoane pentru călătoria aniversară.
Ca de obicei în momente de sărbătoare, autorităţile au făcut promisiuni. În realitate nimeni nu ştie cum vor arăta următorii ani pentru bătrâna cale ferată. Locuitorii zonei speră ca linia să nu rămână doar istorie. În prezent trenul mai are două curse pe zi, dus –întors, Oraviţa –Anina.
Turismul ar putea fi o salvare, dar nimeni nu crede că spectaculoasa cale ferată montană ar putea supravieţui doar din turism. Infrastructura ei este slăbită pentru că au trecut zeci de ani de la ultima reparaţie importantă.
Pe lângă faptul că avem de a face cu unul dintre cele mai impresionante obiective de patrimoniu tehnic şi istoric moştenite de la generaţiile de înaintaşi, calea ferată montană Anina-Oraviţa este unul dintre cele mai importante elemente de infrastructură din Munţii Aninei, de care poate depinde relansarea economică a Munţilor Aninei și a judeţului Caraș – Severin.
Reportajul va fi difuzat în premieră în prima ediție a emisiunii Vest Exclusiv, sâmbătă 26 octombrie ora 20 la TVR Timișoara.