„România anilor 2000 a ieşit din ghetoul cultural graţie filmului românesc. Nu graţie literaturii sau teatrului”, susţine invitatul Marinei Constantinescu în ultima ediție a emisiunii Nocturne.
Ediția emisiunii de luni 28 octombrie este disponibilă online pe TVR+
Invitatul Marinei Constantinescu de luni, 28 octombrie, la Nocturne de la TVR 1 ş i TVR HD, a fost criticul de film Mihai Chirilov.
Plecat din Tulcea să studieze la Politehnica din Bucureşti, cu voluptatea provincialului, Mihai Chirilov a încercat tot, a văzut tot - teatru, filme, locuri... „Student fiind la o facultate pe care o detestam, am început să vând ţigări, la pachet şi la bucată, plicuri de ness şi multe alte lucruri pentru câţiva bani în plus. Pe care îi cheltuiam pe haine, pe restaurante scumpe şi pe filme. Foarte multe filme. Uneori, câte două-trei pe zi!”, mărturiseşte Mihai Chirilov, cel care a ajuns să locuiască pentru o perioadă în New York şi să realizeze selecţia de filme pentru TIFF.
Despre filmul românesc în general şi despre participarea lui în competiţiile internaţionale de film, despre cum se face selecţia filmelor de la TIFF, despre finanţare în producţia românească de filme, despre reuşitele acestuia peste graniţe ați putut afla mai multe din discuţia Marinei Constantinescu şi a lui Mihai Chirilov la Nocturne de la TVR 1 şi TVR HD.
„Avem nevoie de timp pentru a înţelege de ce brusc filmul românesc a devenit cel mai important produs cultural de export al României", este de părere criticul de film, care continuă: „Nu sunt de acord cu toate vocile astea delirante care spun că România trebuia să câştige sau că au fost jocuri politice. Nu poţi influenţa nicicum un juriu de 10-12 personalităţi prea importante şi prea orgolioase pentru a accepta un astfel de joc”, argumentează Chirilov. Şi tot despre filmul românesc la export, criticul mai remarcă: „Pe măsură ce banii s-au împuţinat în filmul românesc - pentru producţie, promovare ş.a.m.d. - performanţele au crescut". (Mihai Chirilov)
Realizatoarea Marina Constantinescu îl provoacă: „Eu nu cred că există filmul românesc. Există regizori de film cu identitate". Răspunsul invitatului vine prompt: „România anilor 2000 a ieşit din ghetoul cultural graţie filmului românesc. Nu graţie literaturii sau teatrului, să fim bine înţeleşi!". Alte sublinieri ferme ale criticului de film Mihai Chirilov puteţi urmări la Nocturne, luni, la miezul nopţii.
***
Noul sezon al emisiunii Nocturne a început pe 7 octombrie cu un invitat special: Ioan Holender, directorul artistic al Festivalului Internaţional George Enescu, recent încheiat, ediţia fiind un omagiu adus participanţilor extraordinari şi prestaţiilor încântătoare din Festival. Apoi, microfonul invitatului a fost preluat de operatorul Vivi Drăgan Vasile şi de regizorul Cristi Puiu.
Criticul de teatru Marina Constantinescu a început să facă televiziune în 2000, ca realizator al emisiunii Cabina de montaj, iar din 2001 povestea ei continuă cu Nocturne, emisiune difuzată de TVR 1.
Nocturne este o reverenţă în faţa valorii, a verticalităţii morale şi profesionale, aşa cum o descrie şi Marina Constantinescu. „Nocturnele sunt poveşti cu şi despre oamenii din mine şi din jurul nostru. Sondez continuu pe terenul marilor valori, prea puţin cunoscute, pe de o parte, precum şi dialoghez cu mari personalităţi, prea bine cunoscute, pe care încercăm să le prezentăm, cu smerenie şi cu modestie, în imagini mai puţin bătătorite, cu stări mai puţin intuibile." Marina Constantinescu face echipă la Nocturne cu regizorul Aurel Badea şi producătorul Oana Cucuruzeanu.
Întreaga colecţie de emisiuni Nocturne poate fi vizionată online pe www.tvrplus.ro, iar cei interesaţi pot interacţiona cu echipa emisiunii pe pagina de Facebook - http://bit.ly/NocturneTVR1.